Ζήσε το μύθο σου: η κινητήρια δύναμη για τον τουρισμό μας

Εχουμε συνηθίσει να λέμε ότι ο τουρισμός είναι η βαριά μας βιομηχανία, μάλλον ως κλισέ, παρά σαν γεγονός. Ισως επειδή τα έσοδα από τον τουρισμό ήσαν πολύ μεγαλύτερα από τους άλλους κλάδους της οικονομίας μας. Τι σημαίνει όμως βαριά βιομηχανία και τι χρειάζεται; Το πρώτο της στοιχείο είναι οι υποδομές, αρχικά της πρόσβασης. Αεροδρόμια, δρόμοι, λιμάνια, τρένα, που θα πρέπει να ενώνουν την Ελλάδα από την μια άκρη μέχρι την άλλη, αξιόπιστα και εξυπηρετικά. Νερό, καθαριότητα, αποχέτευση είναι στοιχειώδεις απαιτήσεις. Στις υποδομές ανήκουν τα ξενοδοχεία και τα πάσης φύσεως ενοικιαζόμενα καταλύματα. Σε αυτό τον τομέα έχουμε πολλές κατηγορίες: από εξαιρετικά έως άθλια.

Ο ξένος πρέπει να ξέρει

τι έχει επιλέξει…

Αυτό που έχει την μεγαλύτερη σημασία είναι η αλήθεια. Ο ξένος πρέπει να γνωρίζει ακριβώς τι έχει να επιλέξει, και η τιμή πρέπει να είναι ανάλογη. Το ψέμα έχει πολύ κοντά ποδάρια, και αυτό είναι η μεγαλύτερη δυσφήμιση. Το δεύτερο στοιχείο της "βιομηχανίας" είναι η πρώτη ύλη. Στον τουρισμό αυτή είναι ο επισκέπτης. Δεν είναι αναλώσιμος όμως, είναι μια πρώτη ύλη που πρέπει να διατηρηθεί, πρέπει να ικανοποιηθεί, πρέπει να ξαναέρθει.

Το τρίτο και το πιο σημαντικό, κατά την γνώμη μου, είναι η ποιότητα και η μοναδικότητα του προΐόντος που θέλεις να πουλήσεις. Το μοντέλο του υπερτουρισμού, όπως τον ξέραμε μέχρι σήμερα, θα αναθεωρηθεί υποχρεωτικά. Η οικονομική κρίση του COVID-19 έχει μειώσει τα εισοδήματα πολλών. Οι μεγάλοι συνωστισμοί, μακρινοί αεροπορικοί προορισμοί θα αποφεύγονται, οι ταξιδιώτες θα γίνουν πιο προσεκτικοί, πιο απαιτητικοί, πιο επιλεκτικοί. Αυτό θα πρέπει να γίνει το δικό μας ατού.

Δεν πουλάμε μόνο

ήλιο και ξαπλώστρες…

Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε τα πλεονεκτήματά μας, που δεν είναι μόνο ήλιος και ξαπλώστρες. Είναι ο πολιτισμός και η ιστορία μας. Αυτό θα πρέπει να "πουλήσουμε". Ο τουρισμός έχει αλλάξει μορφές, γίνεται ενδιαφέροντος ( by interest) θεματικός, θρησκευτικός, εμπειριών, αθλητικός, γαστρονομικός κ.λπ. Αυτό πρέπει να αναδείξουμε και να σκεφτούμε λίγο διαφορετικά, και ίσως αιρετικά. Οταν ο VANGELIS έγραψε την ΜΥΘΩΔΙΑ, παραγγελία της ΝΑΣΑ για να συνοδεύσει η θεία μουσική του το διαστημόπλοιο που έστελνε στον Αρη, είδε και έπαθε για να του επιτρέψουν να παρουσιάσει το επικό αυτό έργο στον χώρο των στύλων του Ολυμπίου Διός.

Και τι έπαθε ο χώρος; Τίποτα. Απλά προβλήθηκε σε όλο τον κόσμο. Στη Σικελία τον Ιούλιο 2019 οι Dolce & Gabbana παρουσίασαν την κολεξιόν τους εμπνευσμένη από την αρχαία Ελλάδα και τις θεές της που χαρακτηρίστηκε στα διεθνή media ως μαγικό, με «εξωπραγματικό» σκηνικό το περίφημο, μνημειακό αξιοθέατο του Ναού της Ομόνοιας στην «κοιλάδα των ναών» του Ακράγαντα. Δείτε την, αξίζει.

Τι έπαθε ο ναός; Τίποτα απολύτως, απλά προβλήθηκε σε όλο τον κόσμο. Ελπιδοφόρο το ότι έδωσαν μια φορά το Σούνιο για την επίδειξη μόδας της Κοκοσαλάκη, μακάρι να έχει συνέχεια. Η αρχαία ελληνική φιλοσοφία διδάσκεται και μελετάται παντού στον κόσμο.

Μια δραματική σχολή

στην Επίδαυρο…

Μια παγκοσμίου φήμης μοναδική σχολή, Αρχαίας Φιλοσοφίας στην Αθήνα, για σπουδαστές από όλο τον κόσμο, και μάλιστα σε κάποιο ιστορικό κτίριο, θα έβαζε ψηλά την Ελλάδα στον χάρτη των κλασσικών σπουδών. Μια επίσης υψηλού επιπέδου δραματική σχολή στην Επίδαυρο, θα είχε ανάλογα αποτελέσματα. Μια σχολή τέτοια, που κάθε θεατρικός ηθοποιός ανά τον κόσμο να φιλοδοξεί να τελειώσει. Εννοείται ότι οι παραστάσεις θα πρέπει να είναι υψηλοτάτου επιπέδου, με προπώληση εισιτηρίων 2-3 χρόνια πριν. Να ταξιδεύουν στην Ελλάδα μόνο και μόνο για μια τέτοια παράσταση. Καθημερινές εκδηλώσεις με τους τουρίστες να έχουν ρόλο, να απαγγέλουν ένα αρχαίο κείμενο, φωτογραφίες και αναμνηστικά της συμμετοχής τους.

Ποιος δεν θα πλήρωνε ακριβά μια τέτοια εμπειρία; "Το μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι" και το "Μama Mia" αποτέλεσαν για την Κεφαλλονιά και την Σκόπελο, όπου γυρίστηκαν η μεγαλύτερη και καλύτερη διαφήμιση. Το δεύτερο μέρος όμως γυρίστηκε στην Κροατία, όπως και το Game of Thrones, ενώ ο "Μέγας Αλέξανδρος" γυρίστηκε κάπου στο Μαρόκο.

Πώς να περάσουν οι παραγωγοί

της ταινίας την Ergani του ΙΚΑ;

Πού είναι τα δικά μας στούντιο, οι διευκολύνσεις, η προστασία από την ελληνική γραφειοκρατία και τον υπερβάλλοντα ζήλο των αρμόδιων υπηρεσιών, όταν βλέπουν κάτι διαφορετικό;

Πώς να περάσουν οι παραγωγοί της ταινίας στην Ergani του ΙΚΑ κάθε πρωί όλους τους κομπάρσους, και να έχουν το χαρτί κρεμασμένο πίσω από την πόρτα; Δεν χρειάζεται να βασανίζονται ... Απλά πάνε αλλού. Αυτά αποτελούν λιγοστά παραδείγματα εσόδων που θα μπορούσαμε να έχουμε από διαφήμιση της Ελλάδας, χωρίς κανένα κόστος. Εχω ξαναγράψει ότι στην Αθήνα θα έπρεπε να υπάρχουν καθημερινές παραστάσεις όλο τον χρόνο μιας αρχαίας τραγωδίας. Εργασία και εισόδημα για εκατοντάδες "art workers". Δεν νοείται να περνάει επισκέπτης από την Ελλάδα και να μην έχει δει μια παράσταση αρχαίου δράματος.

Ορκωμοσία γιατρών απ' όλο τον κόσμο

στο χώρο του Ασκληπιείου στην Κω

Το μεγαλύτερο brand Name στον πλανήτη είναι οι Ολυμπιακοί αγώνες. Μια απλή επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο δεν αρκεί. Θα μπορούσαμε να έχουμε εκεί καθημερινούς αγώνες δρόμου, με αναμνηστικά βραβεία συμμετοχής, στεφάνι από ελιά, φωτογραφίες κ.λπ. Τον μύθο θέλει να ζήσει ο επισκέπτης και τον μύθο πρέπει να του δώσουμε. Εξαιρετικό και επιτυχημένο παράδειγμα προσέκλυσης τουρισμού ειδικού σκοπού (αθλητικού) είναι η διοργάνωση του κλασσικού Μαραθώνιου της Αθήνας. Παρόμοια παραδείγματα θα μπορούσα να βρω πολλά. Οπως πχ ορκωμοσία των γιατρών απ' όλο τον κόσμο σε τελετές, 2-3 φορές στον χρόνο, με τον κλασσικό όρκο του Ιπποκράτη, στον χώρο του Ασκληπιείου στην Κω. Οπως επίσης και η επιτυχημένη διοργάνωση του FORUM των Δελφών, με πολλά ακόμα διεθνή συνέδρια εκεί, αλλά και γιατί όχι και μια Πυθία να λέει χρησμούς. Ο μύθος είναι το ζητούμενο. Το ίδιο μπορεί να γίνει και με τον θρησκευτικό τουρισμό. Δεν θέλω να κουράσω με παραδείγματα, όμως σε κάθε πρωτεύουσα του κόσμου, υπάρχει ενας μητροπολιτικός ναός, ανοικτός, σε λειτουργία, που μαζεύει καθημερινά τα πλήθη πιστών και απίστων. Και για να έρθω προς τα δικά μας, ο ΙΝ Αγίου Ανδρέα στην Πάτρα ξέρουμε όλοι ότι προσελκύει μεγάλο αριθμό επισκεπτών, ειδικά Ρώσων. Δεν αρκεί όμως αυτό.

Ταξιδιωτικό πακέτο-προσκύνημα

και ελληνικό πρωϊνό

Θα έπρεπε να διαφημίσουμε ένα μεγάλο ταξιδιωτικό πακέτο - προσκύνημα, με Αγιο Ανδρέα, Παναγία Τρυπητή, Μέγα Σπήλαιο, ιστορικές μονές, που να διαρκεί μια εβδομάδα. Διαδρομές για ποδήλατα, ορεινά μονοπάτια, ιστορικοί περίπατοι, και πόσα άλλα θα δημιουργούσαν γερές βάσεις και κίνητρα για την τουριστική μας βιομηχανία. Ο γαστρονομικός τουρισμός είναι ένα μεγάλο επίσης κεφάλαιο από μόνο του. Οι επισκέπτες δεν έρχονται δυστυχώς σε επαφή με τα δικά μας μοναδικά προϊόντα όπως την σταφίδα, το λάδι, τα κρασιά, τα τυριά μας. Το ελληνικό πρωινό θα έπρεπε να υιοθετηθεί από όλα τα ξενοδοχεία, ιδιαίτερα τα μικρά. Ο στόχος όλων αυτών είναι να δημιουργείται εισόδημα, να παράγεται πλούτος, γιατί χωρίς έσοδα τίποτα δεν αντέχει στον χρόνο. Σκόρπιες σκέψεις, από τα πολλά παραδείγματα θα μπορούσα να αναφέρω, δεν χωράνε σε ένα μικρό άρθρο.

Ενα δικό μας Θιβέτ

κίνητρο για ορειβάτες

Μια ευκαιρία που πρέπει επίσης να αξιοποιήσουμε είναι το 2021. Χωρίς μιζέριες, γκρίνιες και αγκυλώσεις, πρέπει να δημιουργήσουμε προϋποθέσεις για αύξηση των επισκεπτών, και ιδιαίτερα των ελλήνων της διασποράς. Τέλος, επειδή εμείς εδώ στην Αχαΐα έχουμε την μοναδική και γνωστή σε όλο τον κόσμο ΣΤΥΓΑ με το Αθάνατο Νερό, θα έπρεπε να είμαστε κάτι σαν το Θιβέτ για την ανάβαση στα Ιμαλάια. Ενα ασφαλές και βατό μονοπάτι θα μπορούσε να φέρνει ορειβάτες, αλλά πεζοπόρους από όλο τον κόσμο.

Να θέλουν να βαφτίζουν, γιατί όχι, εκεί τα παιδιά τους. Ο μύθος είναι μεγάλη κινητήρια δύναμη. Μαζί με το Αρχαίο Θέατρο της Αιγείρας, τόσο κοντινό, αλλά τόσο αναξιοποίητο και άγνωστο, θα μπορούσαν να αλλάξουν την τουριστική και οικονομική ζωή στην Αν. Αιγιάλεια. Φέτος για πρώτη φορά, θα ανοίξει στην πανσέληνο του Αυγούστου. Μεγάλη αρχή. Είναι ένα όνειρο δεκαετιών, προγράμματα έρχονται και παρέρχονται, υποσχέσεις δίνονται και αναιρούνται, ελπίζω πως κάποτε θα δώσουμε στον τουρισμό την πραγματική έννοια, αλλά και το οικονομικό αποτέλεσμα μιας βαριάς βιομηχανίας.

* Η Μαρία Οικονομοπούλου είναι αρχιτέκτων και μέλος της Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής του Δήμου Αιγιαλείας.

  1. ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
  2. LIFE STYLE

Ευθύνη

Αυγ 02, 2020 Hits:31 ΑΠΟΨΕΙΣ

Ευθύνη

Αυγ 01, 2020 Hits:61 ΑΠΟΨΕΙΣ