Συνέντευξη στον Γιώργο Ηλιόπουλο 

 

H Iωάννα Παναγιωτακοπούλου είναι συγγραφέας παιδικών βιβλίων με καταγωγή από την Ηλεία. Αρθογραφεί σε διάφορα ΜΜΕ για ζητήματα που αφορούν τα παιδιά αλλά και εν γένει την κοινωνία μας. Τέσσερις φορές έχει λάβει βραβεία, δύο από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών και δύο από τον Διεθνή Πολιτιστικό Οργανισμό. Τελευταίο της έργο το  βραβευμένο παραμύθι «Το ονειρογέννητο δάσος»  που μάλιστα παρουσιάστηκε στο Διεθνές Φεστιβάλ της Αρχαίας Ολυμπίας. Στη συνέντευξη που παραχωρεί μιλάει για το έργο της και τη μέχρι τώρα πορεία της.

1) Συγγραφέας παιδικών βιβλίων λοιπόν. Πόσο δύσκολο είναι να γράφει κανείς για ένα τέτοιο αναγνωστικό κοινό; Πόσο μεγάλη δεξιότητα απαιτείται;

Όταν παίρνεις την απόφαση να γράψεις για παιδιά, πρέπει να είσαι προετοιμασμένος και συνειδητοποιημένος τόσο για τις δεξιότητες τις οποίες έχεις την υποχρέωση να διαθέτεις, όσο και για την ευθύνη που φέρεις. Είναι αναγκαίο να προσπεράσεις την επιφανειακή, παραπλανητική κι επικίνδυνη ευκολία που παρουσιάζει το συγκεκριμένο είδος, εξαιτίας της στερεότυπης ρήσης που επικρατεί, ''παραμύθι για παιδιά''. Οφείλεις δηλαδή εκτός από επαρκής συγγραφέας, χωρίς ματαιοδοξία να αναδειχθείς παράλληλα και σε πνευματικό άνθρωπο. Τα έργα σου να συνοδεύονται πάντα από ένα υψηλό αίσθημα ευθύνης και να στοχεύεις εκτός από την απόκτηση γνώσεων με λογοτεχνικό τρόπο, στην κινητοποίηση του συναισθήματος, καθώς και στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών.

2) Ζούμε σε μια δύσκολη περίοδο, μετά μάλιστα και την εμφάνιση της πανδημίας. Ένα τέτοιο περιβάλλον τι ερεθίσματα δίνει σε μια συγγραφέα για να καταπιαστεί με μια ιστορία και μια αφήγηση;

 Μια δύσκολη περίοδος δίνει ίσως περισσότερα ερεθίσματα σε ένα λογοτέχνη να καταπιαστεί με μιαν ιστορία, ώστε οι μικροί σε ηλικία αναγνώστες του να αναπτύξουν τον συναισθηματικό τους κόσμο, τη σκέψη και την κριτική τους ικανότητα. Είναι ίσως η καταλληλότερη χρονική στιγμή για να τους βοηθήσει να αντιλαμβάνονται να λαμβάνουν και να απολαμβάνουν την ανεκτίμητη λόγου χάρη αξία της ανιδιοτελούς αγάπης, της προσφοράς και του σεβασμού απέναντι στη φύση, στο συνάνθρωπο και κατ επέκταση στον ίδιο τους τον εαυτό. Η λογοτεχνία μέσα από ένα ''ταξίδι'' προσαρμοσμένο στην ηλικία τους, μπορεί να επιδράσει καταλυτικά στην προσωπικότητα τους. Διότι έχει την ικανότητα να τα διδάξει να αναγνωρίζουν και να απεχθάνονται την αδικία, την απληστία, την αχαριστία, τη συκοφαντία και όχι μόνο. Να αισθάνονται, να σκέφτονται, να περιμένουν, να υπομένουν να διακρίνουν και να επιλέγουν τελικά το ουσιώδες κι όχι το εύκολο, το ύποπτα πρόθυμο και το προφανές. Να αγαπούν πραγματικά τον εαυτό τους και να επιδιώκουν να είναι η καλύτερη εκδοχή του.

 

3)Πιστεύετε ότι η παιδική λογοτεχνία είναι ένα πεδίο δύσκολο για την αναγνώριση ενός συγγραφέα; Και το ρωτάω αυτό γιατί διαπιστώνουμε ότι λίγοι λογοτέχνες έχουν καταφέρει να γίνουν ευρέως γνωστοί σε σχέση με άλλους, που καταπιάνονται με άλλα είδη που αφορούν πιο ευρύ κοινό.

 Εκτιμώ, μετά από τόσα χρόνια ενασχόλησής μου με την παιδική λογοτεχνία, ότι πραγματικά είναι όχι μόνον ένα δύσκολο πεδίο της λογοτεχνίας αλλά και συνάμα ευαίσθητο. Κρύβει πολλές παγίδες κι εδώ ακριβώς έγκειται η δυσκολία του. Το ότι ελάχιστοι λογοτέχνες του χώρου αυτού έχουν καταφέρει να γίνουν ευρέως γνωστοί οφείλεται πρωτίστως στο γεγονός, ότι είμαστε αριθμητικά πολύ λιγότεροι σε αυτόν τον τομέα. Και δεύτερον επειδή απαιτείται μια ιδιαίτερη παιδαγωγική-ψυχοσύνθεση πέραν του ταλέντου, για να μπορέσει κάποιος να γράψει ένα καλό παιδικό βιβλίο. Είναι κι άλλοι παράγοντες που διαμορφώνουν το χώρο του παιδικού βιβλίου, για παράδειγμα, η επένδυση της εικονογράφησης κι ας μην ξεχνάμε μεταξύ άλλων πως η αγορά του παιδικού βιβλίου είναι σαφώς δυσκολότερη.

   4)Μιλήστε μας λίγο για το τελευταίο σας βιβλίο «Το ονειρογεννητο δάσος». Τι διαπραγματεύεται και πώς σας ήρθε η ιδέα για να το γράψετε;

 

 ''Το ονειρογέννητο δάσος'' είναι ένα παραμύθι για παιδιά του δημοτικού, το οποίο σε καλωσορίζει με ευαισθησία στον κόσμο του και σε οδηγεί στην γαλήνια αγκαλιά της φύσης. Οι ήρωες του σε βοηθούν να ταυτιστείς μαζί της να γνωρίσεις και να νιώσεις την ευεργετική και ανιδιοτελή προσφορά της και παράλληλα σε εμπνέουν να αναπτύξεις ηθικές αξίες και συναισθήματα, που θα κάνουν τις διαπροσωπικές σχέσεις και τη ζωή σου καλύτερη. Διαμορφώθηκε από τις συνθήκες που επικράτησαν στο παρελθόν, κατά τη διάρκεια των καταστροφικών πυρκαγιών στην Ηλεία, οι οποίες πυροδότησαν συναισθήματα μέσα μου κι επηρέασαν τον ψυχισμό μου.

5)Πόσο εύκολη είναι η ενασχόληση με τη λογοτεχνία σε συνάρτηση με τις υπόλοιπες υποχρεώσεις σας ως μητέρα; Τι θυσίες απαιτεί από την πλευρά σας; 

 Η ενασχόληση κάποιου με τη λογοτεχνία συχνά συνδυάζεται δύσκολα με τις υπόλοιπες υποχρεώσεις, ειδικά μιας γυναίκας συζύγου και μητέρας. Όταν όμως θέλεις πραγματικά να κάνεις τα όνειρα σου πραγματικότητα βρίσκεις τη δύναμη και τον τρόπο. Φροντίζω λοιπόν η στάση μου να είναι καίρια και καθοριστική. Συνήθως αξιολογώ ρεαλιστικά τις καταστάσεις, το πόσο σημαντικές είναι και αναλόγως θέτω προτεραιότητες, ψάχνοντας λύσεις κι εναλλακτικές, με τη ζυγαριά ωστόσο να κλίνει περισσότερο προς την οικογένεια μου. Δεν θυσιάζω, είναι βαριά η έννοια της θυσίας. Επιλέγω απλά πού και πώς θα δώσω τον περισσότερο χρόνο και την ενέργεια μου

 

 

 

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών, είναι ένας σημαντικός χώρος για την Πάτρα.

Επικεντρώνεται στην έκθεση διαφόρων αρχαιολογικών ευρημάτων, από τη Μυκηναϊκή μέχρι και την Ύστερη Ρωμαϊκή εποχή, που ανακαλύφθηκαν στην ευρύτερη περιοχή της Αχαΐας.

Το μουσείο σχεδιάστηκε από τον αρχιτέκτονα Θεοφάνη Μπομπότη και έχει τέσσερις θεματικές ενότητες, τρεις από τις οποίες είναι μόνιμες και η άλλη περιοδική. Η περιοδική έκθεση φιλοξενεί διάφορες εκθέσεις κατά τη διάρκεια του έτους.

Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους της ΣΤ' Εφορείας Αρχαιοτήτων, το 70% των εκθεμάτων βλέπουν το φως της ημέρας για πρώτη φορά τα τελευταία τριάντα χρόνια.

 

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Πατρέων, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης που πραγματοποιήθηκε χθες, Δευτέρα 15 Ιουνίου, ενέκρινε το πρόγραμμα του φετινού Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας. 

Όπως επεσήμανε η πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού Κατερίνα Γεροπαναγιώτη, κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, παρά τα ασφυκτικά οικονομικά δεδομένα, τις σοβαρές ελλείψεις προσωπικού, αλλά και τις φετινές αντίξοες συνθήκες προετοιμασίας και διεξαγωγής του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας, το αρχικό πλάνο αναγκαστικά αναθεωρήθηκε. Επιτεύχθηκε, όμως, η έγκαιρη προσαρμογή στα νέα δεδομένα, επιτυγχάνοντας έτσι το στόχο που τέθηκε: το Διεθνές Φεστιβάλ του Δήμου Πατρέων φέτος να πραγματοποιηθεί και να μην ακυρωθεί.

Η πρόεδρος του Οργανισμού εισηγητικά πρόσθεσε ότι το μεγάλο ζητούμενο των φετινών εκδηλώσεων, είναι μέσα από αυτές, ο θεσμός να συμβάλλει στην ψυχική ανάταση όλων των οικογενειών που δοκιμάστηκαν πολύπλευρα αυτό το τρίμηνο διάστημα και να στηρίξει τους καλλιτέχνες, τους εργαζόμενους και επαγγελματίες στο χώρο του Πολιτισμού που επλήγησαν οικονομικά ανεπανόρθωτα από την πανδημία.

Έτσι, το μεγαλύτερο κομμάτι των φετινών εκδηλώσεων αφορά αυτές που θα παρουσιάσουν τα τοπικά καλλιτεχνικά σχήματα της πόλης με την πίστωση ποσού ύψους 100.000€ ύστερα από προτάσεις που παρουσίασαν οι φορείς τους.

Παράλληλα εγκρίθηκε η πραγματοποίηση μιας ενότητας εκδηλώσεων που θα είναι αφιερωμένη στη μνήμη του Πατρινού μουσικοσυνθέτη Θάνου Μικρούτσικου, η οποία περιλαμβάνει δύο μεγάλες συναυλίες στον προαύλιο χώρο του «Εργοστασίου Τέχνης»  που θα πάρει και το όνομα του δημιουργού. Η πρώτη θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 17 Ιουλίου με τους Γιάννη Κότσιρα, Μίλτο Πασχαλίδη και Μαριάννα Πολυχρονίδη υπό την καλλιτεχνική επιμέλεια του Θύμιου Παπαδόπουλου και η δεύτερη τη Δευτέρα 27 Ιουλίου με τον Χρήστο Θηβαίο και τους  String Demons.

Η παρουσία του φετινού Φεστιβάλ στους αρχαιολογικούς χώρους της πόλης θα είναι ξεχωριστή. Στο Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών θα φιλοξενηθούν δύο λυρικές βραδιές, την Πέμπτη και την Παρασκευή  23 και 24 Ιουλίου, από έξι καταξιωμένους σολίστ της Όπερας. Στο Ρωμαϊκό Ωδείο και στο Κάστρο Πατρών θα πραγματοποιηθούν τρεις νέες παραγωγές που ετοιμάζει το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας με Πατρινούς συντελεστές ενώ για πρώτη φορά θα αξιοποιηθεί ο Αρχαιολογικός Χώρος της Βούντενης με μια μεγάλη συναυλία που θα πραγματοποιήσει η Ορχήστρα Νυκτών Εγχόρδων του Πολιτιστικού Οργανισμού με ερμηνεύτρια τη Γιώτα Νέγκα στις 3 Αυγούστου.

Στο φετινό πρόγραμμα αξίζει να σημειωθεί και μια νέα ενότητα του Φεστιβάλ που αφορά το ερασιτεχνικό δημιουργικό θέατρο της πόλης μας με ένα 9ήμερο φεστιβάλ τοπικών θεατρικών ερασιτεχνικών σχημάτων που θα πραγματοποιηθεί στο θεατράκι της Κρήνης. 

Υπενθυμίζεται ότι στο φετινό Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας όλες οι εκδηλώσεις θα  προσφερθούν δωρεάν στο κοινό της πόλης, τους συμπολίτες μας που προσπαθούν να συνέλθουν μετά από μια πολύ δύσκολη τρίμηνη δοκιμασία. Ζητούμενο είναι με αυτό τον τρόπο να στηριχθεί  η λαϊκή οικογένεια που ζει με το φόβο της επόμενης μέρας και της νέας οικονομικής κρίσης που βλέπει πως ακολουθεί, το φόβο της μερικής απασχόλησης, της εκ περιτροπής εργασίας, της ανεργίας.

Όπως τόνισε η πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού «μπορεί το Υπουργείο Πολιτισμού να έκρινε την περασμένη εβδομάδα πως το ΔΦΠ αξίζει μόνο 9.500 ευρώ, απαξιώνοντας έτσι το θεσμό της πόλης μας και την προσπάθεια στήριξης των ανθρώπων που παράγουν τον πολιτισμό, εμείς παρόλα αυτά θα συνεχίσουμε να μη χαρατσώνουμε τη λαϊκή οικογένεια και να προσφέρουμε ψυχαγωγία, αισθητική αγωγή και καλλιτεχνική εκπαίδευση σε όλο το λαό και σε όλη την έκταση του Δήμου Πατρέων.».

 

Ορισμένα από τα Χειρόγραφα της Νεκράς Θάλασσας -αυτής της δισχιλιετούς συλλογής κειμένων που περιλαμβάνουν το αρχαιότερο βιβλικό κείμενο στην εβραϊκή γλώσσα, δεν προέρχονται από την έρημο όπου βρέθηκαν, σύμφωνα με νέα έρευνα, η οποία βασίζεται στην εξέταση DNA των περγαμηνών αυτών.

Τα 900 χειρόγραφα που βρέθηκαν μεταξύ 1947-1956 στα σπήλαια του Κουμράν -στη σημερινή κατεχόμενη Δυτική Όχθη, θεωρούνται ως μία από τις σημαντικότερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις όλων των εποχών. Περιλαμβάνουν θρησκευτικά κείμενα στα εβραϊκά, τα αραμαϊκά και τα ελληνικά, καθώς και την παλαιότερη εκδοχή της Παλαιάς Διαθήκης που έχει βρεθεί ποτέ.

Τα παλαιότερα από τα κείμενα αυτά ανάγονται στον 3ο αιώνα π.Χ. και το πιο πρόσφατο γράφτηκε το έτος 70 μ.Χ., την εποχή της καταστροφής του Δεύτερου Ναού από τις ρωμαϊκές λεγεώνες.

Πολλοί ειδικοί πιστεύουν ότι τα Χειρόγραφα της Νεκράς Θάλασσας γράφτηκαν από τους Εσσαίους, μια εβραϊκή αίρεση που είχε αποσυρθεί στην έρημο της Ιουδαίας, κοντά στα σπήλαια του Κουμράν. Άλλοι, ωστόσο, πιστεύουν ότι ένα μέρος τους το έκρυψαν οι Εβραίοι εκεί για να το προστατεύσουν από τους Ρωμαίους.

Για να ρίξουν επιστημονικό φως σε μια θεολογική διαμάχη, Ισραηλινοί ερευνητές μελέτησαν το DNA των περγαμηνών, αφού τα κείμενα αυτά είχαν γραφτεί κυρίως σε δέρματα ζώων. «Ανακαλύψαμε, αναλύοντας αυτά τα τμήματα των περγαμηνών, ότι ορισμένα κείμενα γράφτηκαν σε δέρματα αγελάδας και προβάτου, ενώ παλαιότερα θεωρούσαμε ότι όλα είχαν γραφτεί σε δέρμα κατσίκας», εξήγησε η Πνίνα Σορ, ερευνήτρια της Ισραηλινής Υπηρεσίας Αρχαιοτήτων, η οποία είναι επικεφαλής αυτής της μελέτης.

Μολονότι το δέρμα προβάτου θα μπορούσε να έχει παραχθεί στην έρημο, το δέρμα αγελάδας ήταν χαρακτηριστικό των πόλεων, όπως η Ιερουσαλήμ. «Το ίδιο το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένες οι περγαμηνές μάς λέει τόσα όσο και το περιεχόμενό τους», είπε ο Νόαμ Μιζράχι, Καθηγητής

Βιβλικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ.

«Αυτό αποδεικνύει ότι τα Χειρόγραφα δεν προέρχονται από την έρημο όπου βρέθηκαν», πρόσθεσε η Σορ. Από πού προήλθαν και ποιος τα έγραψε; Τα ερωτηματικά αυτά παραμένουν αναπάντητα, αλλά η έρευνα που κράτησε επτά χρόνια και κατά τη διάρκεια της οποίας μελετήθηκαν 13 κείμενα, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Τελ Αβίβ, ανοίγει τον δρόμο για νέες ανακαλύψεις, όπως εκτιμά η Σορ.

«Θα μπορέσουμε τελικά να βρούμε την απάντηση στην ουσιαστική ερώτηση της ταυτότητας των συγγραφέων και αυτά τα πρώτα αποτελέσματα θα έχουν αντίκτυπο στη μελέτη της ζωής των Εβραίων, την εποχή του Δεύτερου Ναού», τόνισε.

Βιβλικό πα

Μία από τις ανακαλύψεις της ομάδας της Πνίνα Σορ αφορά το βιβλίο του προφήτη Ιερεμία (6ος αι. π.Χ.), πολλά αποσπάσματα του οποίου πίστευαν οι ερευνητές ότι προέρχονταν από το ίδιο χειρόγραφο. «Βλέπουμε διαφορές, τόσο όσον αφορά το περιεχόμενο και τον γραφικό χαρακτήρα αλλά και το δέρμα του ζώου που χρησιμοποιήθηκε για την περγαμηνή, κάτι που αποδεικνύει τη διαφορετική προέλευσή τους», είπε η Μπέατρις Ριέστρα, μία από τις ερευνήτριες.

Συνολικά, έχουν βρεθεί περίπου 25.000 κομμάτια περγαμηνών στην έρημο της Ιουδαίας και η έρευνα συνεχίζεται αδιάκοπα εδώ και 60 χρόνια.

«Είναι σαν να φτιάχνουμε ένα παζλ. Υπάρχουν πολλά κομμάτια περγαμηνών που δεν γνωρίζαμε πώς να τα συνδέσουμε μεταξύ τους, ούτε αν βάζαμε μαζί τα λάθος κομμάτια» αλλά με την έρευνα του DNA αυτό μπορεί να αλλάξει, σχολίασε ο καθηγητής Όντεντ Ρεσάβι του Πανεπιστημίου του Τελ Αβίβ.

Προς το παρόν, το παζλ παραμένει σπαζοκεφαλιά. «Η έρευνα είναι μόλις στην αρχή της αλλά υπάρχουν θετικά αποτελέσματα», διαβεβαίωσε η Σορ, υπενθυμίζοντας ότι η δουλειά  αφορά επίσης τη συντήρηση των χειρογράφων και για τον λόγο αυτό δεν είναι εφικτό να μελετηθεί το σύνολό τους, καθώς υπάρχει κίνδυνος να καταστραφούν.

Η έρευνα, πάντως, θα μπορούσε, επίσης, να αποδειχθεί θεόσταλτη και για τον εντοπισμό πλαστών αρχαιοτήτων, όπως των πέντε υποτιθέμενων Χειρόγραφων της Νεκράς Θάλασσας που φυλάσσονταν στο Μουσείο της Βίβλου στην Ουάσινγκτον, μέχρι το 2018. «Αν μπορούμε να ξεχωρίσουμε τις περγαμηνές του Κουμράν από τις υπόλοιπες, πιστεύουμε ότι ίσως στο μέλλον αυτό θα μας βοηθήσει να εντοπίζουμε τις πλαστές», είπε ο Ρεσάβι.

Από την Τρίτη, 2 Ιουνίου 2020, η παροχή των υπηρεσιών της ΒΚΠ έχει τροποποιηθεί. Το ειδικό καθεστώς λειτουργίας της ΒΚΠ λόγω COVID-19 προβλέπει την επανέναρξη εξυπηρέτησης στον φυσικό χώρο με περιορισμένο όμως ωράριο και μόνο για την κυκλοφορία πληροφοριακού υλικού (δανεισμός και επιστροφή).

Ο δανεισμός γίνεται ύστερα από την υποβολή αιτήματος, μέσω ειδικής φόρμας, και την ειδοποίηση των χρηστών από το προσωπικότης ΒΚΠ. Το ωράριο προσέλευσης του κοινού για την εξυπηρέτησή του για τις συγκεκριμένες μόνο υπηρεσίες διαμορφώνεται από τις 10 π.μ. έως τις 2 μ.μ. Δεν επιτρέπεται η παραμονή των χρηστών στο κτίριο της ΒΚΠ και η χρήση του αναγνωστηρίου, παρά μόνο η επίσκεψή τους ως τον χώρο εισόδου.

Οι λοιπές υπηρεσίες, όπως και η επικοινωνία με τη ΒΚΠ, παρέχονται αποκλειστικά με τηλεπικοινωνιακά μέσα (φόρμες, email και τηλέφωνο). Ο τρόπος εξυπηρέτησης περιγράφεται αναλυτικά στη σχετική ιστοσελίδα,στην οποία περιλαμβάνονται πληροφορίες και για την εξυπηρέτηση από τις Τμηματικές Βιβλιοθήκες.

Πηγή: upatras.gr

  1. ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
  2. LIFE STYLE