Από τα σημαντικότερα θεατρικά κείμενα όλων των εποχών «Το παιχνίδι της σφαγής» του Ευγένιου Ιονέσκο, που γράφτηκε το 1970, φαντάζει περισσότερο επίκαιρο παρά ποτέ σήμερα με την πανδημία του κοροναϊού.

Σ’ αυτό το έργο δεν υπάρχουν ήρωες. Πρωταγωνιστεί μια ολόκληρη πόλη, που οι κάτοικοί της πεθαίνουν κατά χιλιάδες, από μιαν ανεξήγητη επιδημία.

Το συγκλονιστικό απόσπασμα

«Σας συγκέντρωσα εδώ για τελευταία φορά, στην πλατεία της πόλης μας, για να σας ενημερώσω: Μας συμβαίνει κάτι εντελώς ανεξήγητο. Δεχθήκαμε επίθεση από ένα λοιμό αγνώστων αιτιών. Οι γειτονικές πόλεις και χώρες μας έχουν κλείσει τα σύνορά τους. Στρατός έχει κυκλώσει την πόλη μας. Κάθε είσοδος και έξοδος απαγορεύεται. Μέχρι χτες ήμασταν ελεύθεροι, όμως από σήμερα είμαστε σε καραντίνα.

Συμπολίτες κι επισκέπτες της πόλης μας, μην επιχειρήσετε να δραπετεύσετε, γιατί θ’ αντιμετωπίσετε τα πυρά των στρατιωτών που καραδοκούν σε κάθε έξοδο της πόλεως. Χρειάζεται να οπλιστούμε με όλο το θάρρος που διαθέτουμε.

Επίσης χρειάζονται γερά χέρια ν’ ανοίγουν τάφους. Τα οικόπεδα, οι ακάλυπτοι χώροι, οι αυλές, τα γήπεδα, όλα επιτάσσονται, γιατί τα νεκροταφεία γέμισαν.

Επίσης ζητώ εθελοντές να επιτηρούν τα μολυσμένα σπίτια, μήπως κάποιος μπει ή βγει. Θα ορίσουμε ορκωτούς επόπτες που θα επισκέπτονται τα σπίτια… για να αναφέρουν στις αρχές, προκειμένου να απομονωθούν οι πιθανοί φορείς.

Όποιος μπαίνει σε μολυσμένο σπίτι θα θεωρείται ύποπτος και θ’ απομονώνεται εκεί μέσα. Φυλαχτείτε από τους υπόπτους. ΚΑΤΑΓΓΕΙΛΕΤΕ τους για το καλό του συνόλου!

Ζητάμε γιατρούς, νεκροθάφτες, σαβανωτές και κάθε χρήσιμη για την περίσταση ειδικότητα.

Κάθε πολίτης οφείλει να προσφέρει στον συνάνθρωπό του: να τον επιτηρήσει ή να του κλείσει τα μάτια. Το σύνθημά μας είναι, «Θάψε τον πλησίον σου, μπορείς!».

Αντίδοτο για τον λοιμό δεν έχουμε βρει. Προσπαθούμε να τον περιορίσουμε, μήπως μερικοί τυχεροί επιβιώσουν, όμως αυτό είναι άγνωστο.

Απαγορεύονται οι συνεστιάσεις και όλα τα θεάματα. Τα καταστήματα, τα εστιατόρια και τα καφενεία θα λειτουργούν ελάχιστες ώρες, για να περιοριστεί η εξάπλωση ψευδών ειδήσεων. Διότι υπάρχει η υποψία πως το κακό που μας βρήκε προέρχεται από κάτι ανώτερό μας, από τον ουρανό, και καθετί από τον ουρανό διαβρώνει σαν αόρατη βροχή τις στέγες, τους τοίχους και τις ψυχές μας.

Όπως σας είπα, αυτή είναι η τελευταία δημόσια συγκέντρωση. Ομάδες πάνω από τρία άτομα θα διαλύονται. Επίσης, απαγορεύεται να περιφέρεστε άσκοπα. Όλοι οι πολίτες επιβάλλεται να κυκλοφορείτε ανά δύο, για να επιτηρείτε ο ένας τον άλλο.

Τώρα γυρίστε στα σπίτια σας και μείνετε εκεί. Θα βγείτε μόνο σε περίπτωση μεγάλης ανάγκης.

Ειδικά συνεργεία θα στιγματίζουν την πόρτα κάθε μολυσμένου σπιτιού: θα κάνουν έναν μεγάλο κόκκινο σταυρό με μπογιά στην πόρτα και θα γράφουν, ‘’Ελέησόν με, Κύριε!’’».

Ευγένιος Ιονέσκο/Eugene Ionesco “Το παιχνίδι της σφαγής” Jeux de massacre (1970)

Τροφή για σκέψη

Το προκλητικό και επαναστατικό αυτό έργο, που στην Ελλάδα πρωτοπαίχτηκε το 1971 από το «Θέατρο Τέχνης» σε σκηνοθεσία Κάρολου Κουν, αποτελεί μια «μελέτη του φόβου και των συμπεριφορών που προκαλεί, για μια σπουδή θανάτου. Όχι μόνο του βιολογικού, αλλά και του υπαρξιακού και συμβολικού θανάτου, του θανάτου των αξιών και της ψυχής» όπως εύστοχα αναφέρεται σε άρθρο του atexnos.gr.

«Μπροστά στην απειλή του τέλους, οι άνθρωποι απογυμνώνονται από τα προσχήματα, τα προσωπεία πέφτουν, η κοινωνική πόζα φαίνεται γελοία, η κενή ρητορεία ηχεί κωμική.» είναι η μεστή περιγραφή στο πρόγραμμα της παράστασης που ανέβηκε το 1985 από την Πειραματική Σκηνή της Τέχνης στο θέατρο Αμαλία.

«Και σ’ αυτό το σημείο βρίσκουμε την απομυθοποιητική ματιά και την κοινωνική κριτική του κατά τ’ άλλα απολιτικού Ιονέσκο.

Ο θάνατος, που περιφέρεται μ’ ένα ειρωνικό χαμόγελο στη σκηνή, λειτουργεί ως καταλύτης, θέτοντας σε δοκιμασία τα ζωτικά μας ψεύδη και εξομοιώνοντας πλούσιους και πένητες, νέους και γέρους, βασιλείς και στρατιώτες.

Ανήμπορη εμφανίζεται και η αγάπη, ωστόσο αυτή (σε δυο αναλαμπές του έργου, όπου ο σαρκασμός δίνει τη θέση του στην τρυφερότητα) είναι η μόνη που διασώζει κάτι από την ανθρώπινη αξιοπρέπεια» προστίθεται.

Η φιλαρμονική ορχήστρα «Τζόρτζε Ενέσκου» προσφέρει στην ιστοσελίδα της (fge.org.ro), στους λογαριασμούς της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στο κανάλι της στο Youtube, δωρεάν διαδικτυακή πρόσβαση σε συναυλίες κλασικής μουσικής, δίνοντας την ευκαιρία στους Ρουμάνους που μένουν στο σπίτι, λόγω του κορονοϊού, να απολαύσουν μουσικά αριστουργήματα, έστω και από απόσταση.

Οι συναυλίες θα προβάλλονται κάθε Πέμπτη στις 19:00 και θα είναι διαθέσιμες για 48 ώρες. Το πρόγραμμα της πρώτης συναυλίας που θα μεταδοθεί σήμερα, περιλαμβάνει έργα του Τζόρτζε Ενέσκου, του Σεργκέι Ραχμάνινοφ και του Ζωρζ Μπιζέ.

Ο Τζόρτζε Ενέσκου, Ρουμάνος συνθέτης, βιολονίστας, πιανίστας, μαέστρος και καθηγητής θεωρείται ως ο σπουδαιότερος Ρουμάνος μουσικός όλων των εποχών. Έγραψε ορχηστρική μουσική, μουσική δωματίου, μουσική για πιάνο, τραγούδια, καθώς και μία όπερα, τον «Οιδίποδα».

 

 

Ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Πατρέων, στο πλαίσιο της συνεχούς προσπάθειας που καταβάλει, για να βρεθεί δίπλα στο λαό που δοκιμάζεται αυτή την περίοδο από την πανδημία  και να δώσει μία νότα αισιοδοξίας, προχωρά στη διάθεση σε ψηφιακή μορφή υλικού, το οποίο προέρχεται από πολιτιστικές δράσεις. 

Με αφορμή την έναρξη της προσπάθειας , η πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Πατρεών Κατερίνα Γεροπαναγιώτη – Θεοδωρακοπούλου , σε δήλωσή της επισημαίνει:

«Με μεγάλη χαρά και ικανοποίηση ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Πατρέων διαθέτει σε όλους τους πολίτες  δωρεάν σε ψηφιακή μορφή τα λευκώματα που εκδόθηκαν με τα έργα των εκθέσεων που φιλοξενήθηκαν στη Δημοτική Πινακοθήκη Πατρών τις χρονιές 2018, 2019 και 2020.

Αξίζει ένα μεγάλο μπράβο στους εργαζόμενους του οργανισμού που σε δύσκολες συνθήκες δημιούργησαν αυτήν την ηλεκτρονική πλατφόρμα στο Ίντερνετ και επιμελήθηκαν το σχετικό υλικό.  

 

Χιλιάδες πολίτες θα έχουν την ευκαιρία να μελετήσουν και να εμπνευστούν από τη ζωγραφική του Γιώργου Οικονόμου, του Στέφανου Δασκαλάκη, του Μιχάλη Μαδένη, του Γιώργου Ρόρρη, το ψηφιδωτό και ζωγραφικό έργο των Γιάννη και Νίκου Κολέφα, τη γλυπτική του Διονύση Γερολυμάτου, το εικαστικό έργο των διδασκόντων του Εικαστικού Εργαστηρίου Πατρών, τη ζωγραφική του Γρηγόρη Παπαθεοδώρου και τα χαρακτικά της Ζιζής Μακρή.

Αυτή είναι μόνο η αρχή καθώς τις αμέσως επόμενες ημέρες το υλικό θα εμπλουτιστεί, με την αρχή να γίνεται μέσα από την προσθήκη του υλικού που αφορά στο αρχείο Δωρή.

Η επιλογή της περιόδου δημοσίευσης των ψηφιακών καταλόγων δεν είναι καθόλου τυχαία. Στην δύσκολη περίοδο που διανύουν τα λαϊκά στρώματα, με το φόβο της πανδημίας, της αβεβαιότητας για την επόμενη μέρα, της εργασιακής και οικονομικής ανασφάλειας, ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Πατρέων προσπαθεί να συμβάλει στην τόνωση του ηθικού αυτού του κόσμου και να δώσει μια νότα αισιοδοξίας μέσω της τέχνης. Αξιοποιώντας τις δυνατότητες της σύγχρονης ψηφιακής τεχνολογίας δίνεται η δυνατότητα να αποκτήσει το κοινό πρόσβαση σε υψηλού επιπέδου παραγωγές που πραγματοποιήθηκαν το προηγούμενο διάστημα και μπορούν να συμβάλλουν στην άνοδο του πολιτιστικού επιπέδου ακόμα και υπό αυτές τις συνθήκες. 

Για εμάς η τέχνη και ο Πολιτισμός αφού πηγάζουν από τον άνθρωπο, οφείλουν να καταλήγουν σε αυτόν . Η κίνηση αυτή είναι η πρώτη μιας σειράς πρωτοβουλιών που παίρνουμε ως Πολιτιστικός Οργανισμός για τη ποιοτική αξιοποίηση του χρόνου μέσα από το σπίτι. 

Ιδιαίτερη αναφορά πρέπει να γίνει στην έκδοση «Ζιζή Μακρή, η Ελλάδα της» που δεν έχει ακόμα κυκλοφορήσει καθώς η αντίστοιχη έκθεση ήταν προγραμματισμένη να εγκαινιαστεί στις 8 Μαρτίου στη Δημοτική Πινακοθήκη Πατρών αλλά δεν πρόλαβε να ανοίξει τις πύλες της καθώς δύο μέρες νωρίτερα ανεστάλη η λειτουργία όλων των Πινακοθηκών στα πλαίσια των μέτρων αποφυγής και περιορισμού της διάδοσής του του Κορωνοϊού – COVID 19. Παρόλα αυτά τις επόμενες μέρες η έκθεση αυτή θα διαθέσιμη με τη μορφή εικονικής περιήγησης κι έτσι όλοι θα μπορούν να περιηγηθούν στις δημιουργίες μιας σπουδαίας χαράκτριας και ζωγράφου και μάλιστα σε έργα της περιόδου φυλάκισής στις Φυλακές Αβέρωφ το 1961 όντας πολιτική κρατούμενη. Η έκθεση αυτή μπορεί να δώσει κουράγιο  αυτή τη περίοδο με τη διάδοση του έργου μιας γυναίκας της τέχνης που ούτε ο εγκλεισμός ούτε οι κακουχίες την αποθάρρυναν από το να συνεχίσει να δημιουργεί, να ελπίζει και να αγωνίζεται.

Το αμέσως επόμενο διάστημα, η δυνατότητα περιήγησης και προσέγγισης από τους συμπολίτες μας και κάθε άλλο ενδιαφερόμενο, του «αποτυπώματος» που έχει αφήσει και θα συνεχίσει να αφήνει ο Πολιτιστικός Οργανισμός , θα εμπλουτιστεί με υλικό και από άλλα τμήματα του, όπως κοντσέρτα που έχουν δώσει τα σύνολα του Δημοτικού Ωδείου Πατρών και συναυλίες της Ορχήστρας Νυκτών Εγχόρδων «Θανάσης Τσιπινάκης». 

Αυτό είναι το μήνυμα που θέλουμε να στείλουμε στο λαό που σήμερα δοκιμάζεται: η δημιουργία κι η γνώση δεν πρέπει να σταματήσουν, αντιθέτως αυτές θα μας ενδυναμώσουν, ο αγώνας δε σταματά γιατί πρέπει να μείνουμε δυνατοί. Σκοπεύουμε με κάθε τρόπο να συμβάλλουμε σε αυτό υπό αυτούς τους όρους και συνθήκες γι’ αυτό και σύντομα θα ανακοινωθούν και οι επόμενες αντίστοιχες πρωτοβουλίες μας.

Το link μέσω του οποίου μπορεί να έχει κάποιος πρόσβαση στις παραγωγές είναι https://bit.ly/3dPk0QY

Στις 2 Απριλίου γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου. Η ημέρα αυτή καθιερώθηκε από το Διεθνές Συμβούλιο Βιβλίων για τη Νεότητα (International Board on Books for Young People-IBBY) το 1966,  με σκοπό να “τονώσει την αγάπη για το διάβασμα και να στρέψει την προσοχή στα παιδικά βιβλία”. Ημέρα για τον εορτασμό, επελέγη, η ημέρα γενεθλίων του σπουδαίου Δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν (2 Απριλίου 1805).

Για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου, το Αρχείο της ΕΡΤ παρουσιάζει ένα τεκμήριο αφιερωμένο στον γνωστό και πολυμεταφρασμένο Δανό συγγραφέα.

Η ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ

ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΗ ΔΑΝΙΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΧΑΝΣ ΚΡΙΣΤΙΑΝ ΑΝΤΕΡΣΕΝ

Το συγκεκριμένο επεισόδιο της σειράς «Η εποχή των εικόνων» είναι αφιερωμένο στον σπουδαίο Δανό παραμυθά. Η Κατερίνα Ζαχαροπούλου ταξιδεύει στη Δανία και επισκέπτεται το χωριό ‘Οντενσε, στο οποίο γεννήθηκε ο Χανς Κρίστιαν Άντερσεν.

Το πρώτο μέρος της εκπομπής είναι αφιερωμένο στο Μουσείο “Χανς Κρίστιαν Άντερσεν” που στεγάζεται στο σπίτι στο οποίο γεννήθηκε. Μέσα από τη συνέντευξη με τον Διευθυντή του Μουσείου Ejnar Askgaard, παρουσιάζεται η ζωή, η προσωπικότητα, αλλά και το έργο του μεγάλου Δανού παραμυθά, με στόχο να προβληθεί μια λιγότερο γνωστή πλευρά του, αυτή του καλλιτέχνη, του ποιητή, αλλά και δημιουργού υπέροχων σχεδίων, χαρτοκοπτικών και κολλάζ.

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης γίνεται λόγος για τα παιδικά του χρόνια, την φιλοδοξία του για μια καριέρα στο θέατρο που δεν ευοδώθηκε, την έκδοση του πρώτου του βιβλίου σε ηλικία δεκαεπτά ετών-χάρις στο οποίο κατάφερε να σπουδάσει. Σχολιάζονται οι έννοιες της φτώχειας και της αδικίας στα έργα του, γίνεται αναφορά στη μόρφωσή του, καθώς και στα ταξίδια που πραγματοποίησε, με ιδιαίτερη αναφορά στο ταξίδι του Άντερσεν στην Ελλάδα. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης γίνεται εκτενής λόγος ακόμα για την εικονογράφηση των έργων του Άντερσεν, καθώς και για τα σχέδια και τις χαρτοκοπτικές του, ενώ σχολιάζεται ο τρόπος γραφής των παραμυθιών του. Στη συνέχεια, περιηγούμαστε στο χώρο του μουσείου.

Παρουσιάζονται χαρακτηριστικά παραδείγματα του καλλιτεχνικού του έργου, όπως χαρτοκοπτικές (που χρονολογούνται στα μέσα του 19ου αι.), τα σχέδια που φιλοτέχνησε, καθώς και κάποια αντικείμενα. Ο Καθηγητής του Πανεπιστημίου της Ν.Δανίας και Διευθυντής του Κέντρου Hans Christian Andersen Johan de Mylius αναφέρεται στην ανάγκη ανατροπής της καθιερωμένης εικόνας του Άντερσεν ως συγγραφέα μόνο παιδικών έργων και υπογραμμίζει τις σημαντικότερες ιδέες που κυριαρχούν στα έργα του και τέλος, η γλύπτρια Lotte Andersen μιλά για το έργο της “Τοσοδούλα” που απεικονίζει το ομώνυμο παραμύθι.

Οι συνεντεύξεις πλαισιώνονται από αποσπάσματα γνωστών παραμυθιών του ‘Αντερσεν, πλάνα από την έκθεση σύγχρονων καλλιτεχνών που πραγματοποιήθηκε το 2005 για τον εορτασμό των 200 χρόνων από τη γέννησή του Άντερσεν, καθώς και χριστουγεννιάτικες εικόνες από το χωριό του Όντενσε.

Σκηνοθεσία: Αννίτα Κουτρούλη

‘Ετος παραγωγής: 2006

Ημερομηνία προβολής της εκπομπής: 28/12/2006

Δείτε περισσότερα στο archive.ert.gr

Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης προ(σ)καλεί τα παιδιά και τους εφήβους που Μένουν Σπίτι, να αφήσουν την φαντασία τους ελεύθερη και να συμμετάσχουν σε μια εκπαιδευτική και ψυχαγωγική δράση.

«Πάρτε μέρος στους διαγωνισμούς «Γυρίζουμε Σπίτι» (για παιδιά 6-13 ετών) και «Γράφουμε Σπίτι» (για εφήβους 14-18 ετών), δημιουργήστε τη δική σας κινηματογραφική αφήγηση και κερδίστε υπέροχα κινηματογραφικά δώρα!» αναφέρει σε ανακοίνωσή του το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο των δράσεών του για τις ημέρες του κορωνοϊού.

 

Μένουμε σπίτι και γυρίζουμε ταινία μικρού μήκους

Διαγωνισμός δημιουργίας ταινίας μικρού μήκους «Γυρίζουμε Σπίτι!» (για παιδιά ηλικίας 6 έως 13 ετών)

Δημιουργήστε τη δική σας μικρού μήκους ταινία (διάρκειας έως 3 λεπτά)!

Γράψτε το σενάριο: αντλήστε έμπνευση από ό,τι υπάρχει γύρω σας – εκτός από ανθρώπους: αντικείμενα, έπιπλα, ρούχα, παιχνίδια, κατοικίδια, πράγματα που χαρακτηρίζουν την καθημερινότητά σας όσο Μένουμε Σπίτι και φτιάξτε την ιστορία σας. Σκεφτείτε τη συνθήκη που λένε και οι σοφοί σεναριογράφοι: Ποιος, που, πότε, πως και γιατί; Πώς ξεκινάει η ιστορία; Ποιος είναι ο τίτλος της; Ποιες είναι οι εκπλήξεις και ποιες οι ανατροπές που κάνουν την υπόθεση να κορυφωθεί; Και τελικά, πως ολοκληρώνεται;

Ανακαλύψετε τον εξοπλισμό σας: επιλέξτε ανάμεσα σε κινητό, tablet, laptop, φωτογραφική μηχανή, ό τι σας βολεύει.

Ανακαλύψτε το χώρο σας: Εξερευνήστε σπιθαμή προς σπιθαμή κάθε γωνία του σπιτιού, του μπαλκονιού, του κήπου, της βεράντας σας και καταλήξτε στους σκηνικούς χώρους που θεωρείτε ότι είναι οι καλύτεροι για τα γυρίσματα των πλάνων σας.

Φτιάξετε το πλάνο σας: Ανοίξτε το φακό και διαλέξτε την απόσταση που προτιμάτε. Θέλετε να εμφανίζεται στην οθόνη σας ολόκληρο το αντικείμενο (γενικό πλάνο), μισό (μεσαίο) ή μια λεπτομέρεια (κοντινό πλάνο);

Μένουμε σπίτι και γράφουμε σενάριο

Διαγωνισμός συγγραφής ιστορίας σε μορφή σεναρίου «Γράφουμε Σπίτι!» (για εφήβους ηλικίας 14 έως 18 ετών)

Ενεργοποιήστε τη φαντασία σας και γράψτε μια ιστορία που θα μπορούσε να γίνει σενάριο για μια μικρού μήκους ταινία μυθοπλασίας.

Διαλέξτε το θέμα σας: Έχετε να επιλέξετε ανάμεσα σε δυο θέματα: «Απίστευτες μέρες» (τι σημαίνει για σας απίστευτες μέρες, τι θα μπορούσε να συμβεί κατά τη διάρκειά τους, τι θα επιλέγατε να γίνει) ή «Μεγαλώνοντας» (τι σημαίνει μεγαλώνω, ωριμάζω, τι αλλάζει για μένα, τι μένει ίδιο).

Μιλήστε για ό,τι σας απασχολεί: Αφηγηθείτε ιστορίες, συναισθήματα, καταστάσεις, περιγράψτε πρόσωπα, τόπους, αντικείμενα με βιωματικό τρόπο. Εκφράστε τον εσωτερικό σας κόσμο, τολμήστε στη δημιουργική σας έκφραση!

Εξοικειωθείτε με τις αφηγηματικές δομές και τις σεναριακές τεχνικές: Για να σας βοηθήσουμε να κατανοήσετε καλύτερα τα κινηματογραφικά εργαλεία, το φεστιβάλ θα διοργανώσει ένα μίνι σεμινάριο το οποίο θα πραγματοποιηθεί online μέσα στις επόμενες ημέρες. Σύντομα θα ανακοινωθούν στην ιστοσελίδα www.filmfestival.gr και στα social media του οργανισμού περισσότερες πληροφορίες για τους διαγωνισμούς, το σεμινάριο καθώς και τον κανονισμό συμμετοχής.

Μένουμε σπίτι, δημιουργικά!

  1. ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
  2. LIFE STYLE

Παράλογη χώρα

Απρ 08, 2020 Hits:23 ΑΠΟΨΕΙΣ