Εμπλουτίζεται η ηλεκτρονική πλατφόρμα του Πολιτιστικού Οργανισμού με την σημαντική έκθεση της Δημοτικής Βιβλιοθήκης- Δημοτικής Πινακοθήκης του «Φωτογραφικού Αρχείου Δωρή»

 

Ένα από τα σημαντικότερα αποκτήματα της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Πατρών, διαθέτει δωρεάν στο κοινό σε ψηφιακή μορφή ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου Πατρέων.

Πρόκειται για το μοναδικής σπουδαιότητας «Φωτογραφικό Αρχείο Δωρή», το οποίο είναι αποτέλεσμα της καλλιτεχνικής εργασίας του αρχιτέκτονα Μιχάλη Δωρή και αφορά στα έτη 1969-1971, που η οικογένειά του εμπιστεύτηκε στη Δημοτική Βιβλιοθήκη του Πολιτιστικού Οργανισμού.

Το υλικό είχε παρουσιαστεί στους φίλους της φωτογραφίας και όχι μόνο, μέσα από την έκθεση «Πόλισμα δόμων και πολιτισμού. Η Πάτρα μέσα από τον φακό του αρχιτέκτονα Μιχάλη Δωρή», η οποία είχε φιλοξενηθεί στη Δημοτική Πινακοθήκη και την επισκέφθηκαν πάνω από 2000 άτομα. Στο πλαίσιο της έκθεσης, είχε εκτυπωθεί ένα ξεχωριστής αισθητικής και ενδιαφέροντος λεύκωμα.

Η οργάνωση της έκθεσης και η ψηφιοποίηση του υλικού ήταν προϊόν κοπιώδους εργασίας επιτροπής στην οποία συμμετείχαν, εκτός της Προϊσταμένης και των εργαζομένων της Δημοτικής Βιβλιοθήκης, η Διευθύντρια και οι εργαζόμενοι της Διεύθυνσης Αρχιτεκτονικού Έργου και Περιβάλλοντος Δήμου Πατρέων, ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών Βασίλης Παππάς, η Βασιλική Φαρμάκη (Αρχιτέκτων), η Κατερίνα Ζησιμοπούλου (Αρχιτέκτων).

Η δημοσίευση και αυτού του ψηφιακού υλικού, δεν είναι τυχαία, καθώς στην δύσκολη κατάσταση που έχουν περιέλθει τα λαϊκά στρώματα, με το φόβο της πανδημίας και της αβεβαιότητας για την επόμενη μέρα, ο Πολιτιστικός Οργανισμός προσπαθεί να συμβάλει στην τόνωση του ηθικού τους, αξιοποιώντας τις δυνατότητες της σύγχρονης ψηφιακής τεχνολογίας.

Η διάθεση μέσω του διαδικτύου, του υλικού που εμπεριέχεται στο λεύκωμα το οποίο αφορά στο αρχείο Δωρή, αποτελεί συνέχεια της προσπάθειας που έχει ξεκινήσει ήδη, με την ανάρτηση και δωρεάν πρόσβαση σε λευκώματα από σημαντικές εκθέσεις: ζωγραφική του Γιώργου Οικονόμου, του Στέφανου Δασκαλάκη, του Μιχάλη Μαδένη, του Γιώργου Ρόρρη, το ψηφιδωτό και ζωγραφικό έργο των Γιάννη και Νίκου Κολέφα, τη γλυπτική του Διονύση Γερολυμάτου, το εικαστικό έργο των διδασκόντων του Εικαστικού Εργαστηρίου Πατρών, τη ζωγραφική του Γρηγόρη Παπαθεοδώρου και τα χαρακτικά της Ζιζής Μακρή, που έχει οργανώσει και φιλοξενήσει η Δημοτική Πινακοθήκη Πατρών.

Όπως σημειώνει η Πρόεδρος του Οργανισμού Κατερίνα Γεροπαναγιώτη– Θεοδωρακοπούλου, η δημιουργία κι η γνώση δεν πρέπει να σταματήσουν, αντιθέτως αυτές θα μας ενδυναμώσουν, ο αγώνας δε σταματά γιατί πρέπει να μείνουμε δυνατοί. Σκοπεύουμε με κάθε τρόπο να συμβάλλουμε σε αυτό υπό αυτούς τους όρους και συνθήκες γι’ αυτό και σύντομα θα ανακοινωθούν και οι επόμενες αντίστοιχες πρωτοβουλίες μας.

Το link στο οποίο μπορεί να αποκτήσει κάποιος πρόσβαση στο υλικό είναι https://bit.ly/3e8Wzm6

Πολιτιστικοί οργανισμοί στην Ευρώπη συγκεντρώνουν φωτογραφίες και διενεργούν συνεντεύξεις και μαζικές έρευνες για τη συλλογή πληροφοριών σχετικές με τον τρόπο με τον οποίο η πανδημία του κορονaϊού επηρεάζει την καθημερινή ζωή.

Σύμφωνα με τους The New York Times, το Εθνικό Μουσείο της Φινλανδίας έχει καλέσει τους επιμελητές και τους ερευνητές του να παρακολουθούν την πανδημία με σκοπό να διοργανώσει μελλοντικές εκθέσεις με θέμα την κρίση στον τομέα της υγείας.

Επιπλέον, πολιτιστικοί θεσμοί στη Δανία, τη Σλοβενία και την Ελβετία έχουν ήδη ξεκινήσει τις δικές τους μεθόδους για τη διαφύλαξη πληροφοριών.

Για παράδειγμα, ζητούν τα απομνημονεύματα πολιτών και την παραχώρηση φυσικών αντικειμένων που αγγίζουν διάφορες πτυχές της επιδημίας.

Φωτογραφίζοντας τους άδειους δρόμους

Η επιμελήτρια του Vesthimmerlands Museum στην πόλη Αρς της Δανίας Μαρία Χάγκστρουπ και συνάδελφος της φωτογράφησαν άδειους δρόμους και καταστήματα από μια «ασφαλή απόσταση» τηρώντας τα ισχύοντα μέτρα κοινωνικής απομάκρυνσης.

Συνήθως, θεωρούμε ένα Μουσείο ως χώρο με αντικείμενα πίσω από «συμπαγές γυαλί», ανέφερε σε συνέντευξή της στους NYT, προσθέτοντας ότι τώρα δίνεται η ευκαιρία συλλογής των εντυπώσεων των ανθρώπων αυτή τη στιγμή, προτού ακόμη να έχουν τον χρόνο να προβληματιστούν.

Εκθέσεις για την περίοδο του κοροναϊού

Το Εθνικό Μουσείο της Δανίας, στην Κοπεγχάγη επιλέγει «ψηφιακά ευρήματα» και ζητά από ένα ευρύ φάσμα πολιτών να συμπληρώσουν ερωτηματολόγια για το πώς αντιμετωπίζουν τον COVID-19.

Δεν γνωρίζω πότε ή αν θα έχουμε μία έκθεση για τον κοροναϊό, ανέφερε ο επικεφαλής ερευνών του Μουσείου, Κρίστιαν Σούμε Πέντερσεν.

«Ίσως θα εξετάσουμε το ενδεχόμενο να συμπεριληφθεί στη μόνιμη συλλογή, δεδομένου ότι είναι ένα κεντρικό ιστορικό γεγονός. Αλλά τώρα, επικεντρωνόμαστε στο να θυμόμαστε τι συμβαίνει στην καθημερινή μας ζωή, που είναι στον πυρήνα του οράματος του Μουσείου» εξήγησε.

Οι επιμελητές στο Μουσείο Victoria and Albert του Λονδίνου εκπονούν επίσης σχέδια για την απόκτηση αντικειμένων από την περίοδο της πανδημίας του κοροναϊού.

Το μη παραδοσιακό επιτόπιο έργο των Μουσείων είναι ένα παράδειγμα του τρόπου, με τον οποίο οι πολιτιστικοί θεσμοί σε όλο τον κόσμο έχουν κεντρικό ρόλο σε καθημερινές δράσεις παρά τις προκλήσεις της πανδημίας.

Εκθέσεις τέχνης παρουσιάζονται ψηφιακά, ξεναγήσεις γίνονται εικονικά μέσω Online Viewing Rooms και υλοποιούνται πρωτοβουλίες στο διαδίκτυο με στόχο τη στήριξη καλλιτεχνών.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Μένοντας σπίτι για να μην συμβάλλουμε στη διάδοση του κορονοϊού, πολλοί ανατρέχουμε σε λογοτεχνήματα που με τον ένα ή τον άλλον τρόπο αναφέρονται σε πανδημίες. Από την «Πανούκλα» του Αλμπέρ Καμί μέχρι το «Δεκαήμερο» του Βοκάκιου (αναζητώντας στο τελευταίο, παράδειγμα «κοινωνικής αποστασιοποίησης»). Το 2005, ο Σκωτσέζος συγγραφέας Peter May έγραψε ένα θρίλερ πανδημίας που οι εκδότες απέρριψαν. Τώρα, 15 χρόνια αργότερα, έσπευσαν να εκδώσουν το «Lockdown».

To δυστοπικό μυθιστόρημα διαδραματίζεται στο Λονδίνο, επίκεντρο παγκόσμιας πανδημίας που υποχρεώνει τις Αρχές να επιβάλλουν λουκέτο. Ο May χρησιμοποίησε βρετανικά και αμερικανικά ντοκουμέντα του 2002 ετοιμότητας για περίπτωση πανδημίας ώστε να κάνει το μυθιστόρημά του όσο το δυνατόν ρεαλιστικό. «Την εποχή που έγραφα το βιβλίο, οι προγνώσεις των επιστημόνων έκαναν λόγο για το ότι η νόσος των πτηνών θα ήταν η επόμενη πανδημία» εξήγησε, μιλώντας στο CNN, ο May. «Ήταν κάτι πολύ, πολύ τρομακτικό και μια πραγματική πιθανότητα και, κατά συνέπεια, έκανα μεγάλη έρευνα όταν μου ήρθε η ιδέα. Τι θα συνέβαινε αν αυτή η πανδημία ξεκινούσε από το Λονδίνο; Τι θα μπορούσε να συμβεί αν σε μια τέτοια πόλη έμπαινε καθολικό λουκέτο;»

Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, χρόνια πριν, οι εκδότες τού επέστρεψαν το μυθιστόρημα ως «εξαιρετικά μη ρεαλιστικό και παράλογο», όπως ανέφερε ο σεναριογράφος που είχε γίνει συγγραφέας. Και το «κλείδωσε στο ντουλάπι», ξέχασε ακόμη και την ύπαρξή του. Έως ότου ένας θαυμαστής του τον ρώτησε στο Twitter γιατί δεν γράφει ένα μυθιστόρημα με σκηνικό μια πανδημία.

«Για λίγο, κοντοστάθηκα. Μετά συνειδητοποίησα ότι το είχα κάνει. Μίλησα στον εκδότη μου γι’ αυτό, κι έπεσε απ’ την καρέκλα του. Το διάβασε όλο σε ένα βράδυ και το επόμενο πρωί είπε: “Αυτό είναι φανταστικό. Πρέπει να το εκδώσουμε αυτό, τώρα”».

Για το διήμερο 9-10 Μαΐου μεταφέρονται οι εκδηλώσεις για τα Πρώτα Τουφέκια της Επανάστασης, που “άναψαν” στις 14 Μαρτίου 1821 στη θέση Πόρτες στο Αγρίδι της ορεινής Ακράτας (Νωνάκριδας). Η απόφαση ελήφθη από τους διοργανωτές λόγω της κατάστασης που επικρατεί σε όλη τη χώρα λόγω του κινδύνου εξάπλωσης του κορωναϊού και παράλληλα θα τιμηθεί και άλλη μία σημαντική επέτειος, αυτή της μεγάλης μάχης στο Καστράκι του χωριού Σόλος, επίσης στη Νωνάκριδα (2-3 Μαΐου 1826).

Η Μάχη στο Καστράκι είναι το “άγνωστο” Ζάλογγο της ορεινής Αχαΐας. Πετμεζάς και Σολιώτης προσπαθούν να σώσουν 3.000 γυναικόπαιδα που καταδιώκει ο Ιμπραήμ. Παρά τον επικό αγώνα τους, 250 αιχμαλωτίζονται και 600 γυναίκες και παιδιά πέφτουν στις χαράδρες στη θέση Διπόταμα για να μην αιχμαλωτιστούν. Στον Άγιο Γεώργιο του Σόλου, σώζεται η εικόνα της Παναγίας με τις σπαθιές του οργισμένου Ιμπραήμ στο πρόσωπο της Θεοτόκου.

Οι εκδηλώσεις, που θα φέρουν τη “σφραγίδα” του Πολιτιστικού Συλλόγου “Αναγέννησις” Ακράτας και πλήθους φορέων και εθελοντών της περιοχής, θα περιλαμβάνουν ιστορικό περίπατο στην Περιστέρα με τιμητικές αναφορές στους ανώνυμους αγωνιστές του 1821 από τον καθηγητή Ιστορίας Αθανάσιο Φωτόπουλο και θεατρικό δρώμενο με ανάδειξη πτυχών της τοπικής ιστορίας σε επεισόδια, καθώς και παρέλαση μαθητικών και άλλων τμημάτων.

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης ανακοινώνει ότι, λόγω των συνθηκών, ακυρώνει την έκθεση TAKIS. Γλύπτης του μαγνητισμού, του φωτός και του ήχου, μια συμπαραγωγή του Μουσείου με την Tate Modern και το MACBA Museu d’Art Contemporani de Barcelona, που θα εγκαινιαζόταν στις 20 Μαϊου με διάρκεια έως 25 Οκτωβρίου.

Όπως αναφέρει η Σάντρα Μαρινοπούλου, Πρόεδρος του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης:

«Είναι η πρώτη φορά στα δώδεκα χρόνια  που ως Πρόεδρος του Μουσείου αναγκάζομαι  να ακυρώσω μία έκθεση. Κάτω από τις πρωτοφανείς στιγμές που ζει ο πλανήτης μας και παρά τις προετοιμασίες και τον κόπο όλων των συνεργατών μας, ήταν χρέος και υποχρέωσή μας η έγκαιρη και άμεση αυτή απόφαση.

Η συγκεκριμένη έκθεση ταξιδεύει από τον Ιούλιο του 2019  έχοντας ξεκινήσει από την Tate Modern και τώρα βρίσκεται στην Ισπανία, μία από τις χώρες που πλήττεται δραματικά. Αυτές τις μέρες θα ξεκινούσε η διαδικασία αποστολής των έργων στην Ελλάδα όπου η έκθεση θα ολοκληρωνόταν στα τέλη Οκτωβρίου 2020 με την επιστροφή των έργων στους δανειστές τoυς.

Παράλληλα το Μουσείο έχει προχωρήσει  στον προγραμματισμό και στην οργάνωση  μιας  σειράς άλλων εκθέσεων μετά από την ημερομηνία αυτή.

Ως εκ τούτου, οι πρωτόγνωρες και απροσδόκητες περιστάσεις μας αναγκάζουν να ακυρώσουμε την έκθεση, θέτοντας πάνω από όλα την ασφάλεια των εργαζομένων μας, των εθελοντών, των επισκεπτών μας και των Φίλων του Μουσείου. Με γνώμονα την προστασία όλων, η στρατηγική μας το επόμενο διάστημα θα είναι να αναπτύξουμε πλούσιο ψηφιακό περιεχόμενο, με δημιουργικές δραστηριότητες για όλες τις ηλικίες που θα εμπλουτίζονται σε τακτική βάση.

Ανυπομονώ να βρεθούμε από κοντά  στην επόμενη έκθεσή μας το Φθινόπωρο..Προς το παρόν μένουμε σπίτι. Να είστε καλά!»

  1. ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
  2. LIFE STYLE

Παράλογη χώρα

Απρ 08, 2020 Hits:23 ΑΠΟΨΕΙΣ