Απολαύστε Μπανάνες και Αβοκάντο και Αποφύγετε τα Εμφράγματα

Αν είστε λάτρης της υγιεινής διατροφής και επιλέγετε σούπερ τροφές γεμάτες βιταμίνες, σίγουρα γνωρίζετε ότι το κάλιο και το μαγνήσιο που βρίσκονται στις μπανάνες και τα αβοκάντο αντίστοιχα είναι δύο εξαιρετικά σημαντικές θρεπτικές ουσίες. Όπως όλα τα τρόφιμα, αυτά τα δύο φρούτα (ακόμη και το αβοκάντο θεωρείται φρούτο) προσφέρουν πολλά οφέλη και πράγματι, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες έχουν την ιδιότητα να αποτρέψουν τα εμφράγματα.Σύμφωνα με έρευνα στο Πανεπιστήμιο της Αλαμπάμα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό JCI Insight1, μια μπανάνα και ένα αβοκάντο κάθε μέρα, προσφέρουν ασπίδα προστασίας από καρδιακές παθήσεις, και, πιο συγκεκριμένα, από αθηροσκλήρωση που συχνά οδηγεί σε μια σειρά διαταραχών.

Επιπλέον, έχουν την ιδιότητα να μειώνουν τον κίνδυνο στένωσης αρτηριών2, ασθένεια που απαιτεί συχνά χειρουργική επέμβαση. Το κάλιο που βρίσκεται σε αυτές τις τροφές ανακουφίζει σε μεγάλο ποσοστό από αυτή την κατάσταση, ενώ μελέτες σε ζώα έδειξαν ότι μειώνει την αγγειακή ασβεστοποίηση, μια από τις επιπλοκές της νεφροπάθειας και των καρδιαγγειακών παθήσεων. Ωστόσο, φαίνεται ότι λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο στους ανθρώπους. Τροφές που εμπεριέχουν πλούσιες ποσότητες αυτών των μετάλλων βοηθούν πολύ, ιδιαίτερα στη δυσκαμψία των αρτηριών3, πρόδρομο των καρδιαγγειακών προβλημάτων, λόγω της υπερλειτουργίας της καρδιάς.

Ας δούμε ποιες καταστάσεις μπορεί να βελτιώσει η πρόσληψη καλίου:

Καρδιακές ασθένειες
Εγκεφαλικά
Μεταβολικό σύνδρομο
Χρόνια νεφρική νόσο (CKD)
Υπέρταση

Ασβεστοποίηση – τι σημαίνει για τις αρτηρίες μας!

Η ασβεστοποίηση είναι συσσώρευση ασβεστίου στους ιστούς, τα όργανα ή τα αιμοφόρα αγγεία. Καθώς βρίσκεται στη διαδικασία σχηματισμού4, μπορεί να σταματήσει την απαραίτητη διαδικασία που διατηρεί τη σωστή λειτουργία του σώματος. Σύμφωνα με τους επιστήμονες:

«Η αρτηριοσκλήρωση είναι ένα σφάλμα που εμφανίζεται στην αρτηρία (αιμοφόρα αγγεία που μεταφέρουν οξυγονωμένο αίμα). Όταν είμαστε νέοι, οι αρτηρίες είναι ευέλικτες λόγω της παρουσίας μιας πρωτεΐνης που ονομάζεται ελαστίνη. Όσο μεγαλώνουμε, μειώνεται και η ελαστίνη, προκαλώντας πάχυνση των αρτηριακών τοιχωμάτων. Η αθηροσκλήρωση5 είναι μια άλλη κατάσταση που αναφέρεται στην εναπόθεση πλάκας λίπους και σφαιριδίων χοληστερόλης6 μέσα στις αρτηρίες με αποτέλεσμα τη στένωση».

Η έλλειψη καλίου είναι μια κατάσταση απειλητική.

Οι επιστήμονες γνωρίζουν ότι το κάλιο παίζει καθοριστικό ρόλο στην αντιμετώπιση της ασβεστοποίησης και των σχετικών ασθενειών. Προηγούμενες μελέτες συνέδεσαν τα χαμηλά επίπεδα καλίου με θάνατο από χρόνια νεφρική νόσο7 είτε από μεταβολικό σύνδρομο,8 αν και χρειάζεται περαιτέρω διερεύνηση. Σύμφωνα με τη μελέτη “η κατάλληλη πρόσληψη καλίου βελτιώνει παθολογικές καταστάσεις αυτού του τύπου”9. Ωστόσο, η κατανάλωση υπερβολικής ποσότητας μπορεί να προκαλέσει επίσης προβλήματα, όπως στομαχικές διαταραχές, ναυτία και/ή διάρροια10. Πράγματι, η πρόσληψη καλίου είναι καθοριστική11.

Μαγνήσιο και κάλιο: αλληλεπιδράσεις!

Η κατάλληλη πρόσληψη μαγνησίου ωφελεί στη διατήρηση της καρδιακής μας υγείας καθώς και στη σωστή λειτουργία των νεφρών, των νεύρων και των μυών, ενώ ρυθμίζει την υπέρταση. Οπότε πρέπει να προσέξουμε την ανεπάρκεια μαγνησίου12 .

Σε περίπτωση ανεπάρκειας μαγνησίου ίσως υποφέρουμε από μυϊκές κράμπες, υπέρταση, στεφανιαία νόσο, εγκεφαλικό ή αγγειοσπασμό. Επίσης μπορεί να προκαλέσει σειρά ασθενειών καρδιαγγειακής και νευρομυϊκής λειτουργίας, σύνδρομο δυσαπορρόφησης, σακχαρώδη διαβήτη, νεφρική υπερλειτουργία, αλκοολισμό13.

Τα “κλασσικά” συμπτώματα χαμηλών επιπέδων μαγνησίου περιλαμβάνουν μυϊκούς σπασμούς, ανεξήγητη κόπωση, ακανόνιστους καρδιακούς ρυθμούς, συσπάσεις των ματιών, άγχος και άλλα συμπτώματα που είναι δύσκολο να εντοπιστούν μέχρι να διαπιστωθεί ότι προέρχονται από χαμηλά επίπεδα μαγνησίου14. Σύμφωνα με μελέτες, η ανεπάρκεια μαγνησίου μπορεί επίσης να οδηγεί σε άσθμα, οστεοπόρωση, ή άλλα συμπτώματα, ενδεικτικά πιθανής ανεπάρκειας, όπως του καλίου.

Σε κάθε περίπτωση, οι ειδικοί συνιστούν στα άτομα με αυτά τα συμπτώματα να στραφούν σε υψηλότερη πρόσληψη μαγνησίου, είτε μέσω συμπληρωμάτων, είτε της τροφής, ίσως και τα δύο15. Σύμφωνα με μελέτες, οι ενδοκυτταρικές συγκεντρώσεις μαγνησίου και καλίου συσχετίζονται με καρδιακές αρρυθμίες και άλλες καρδιακές διαταραχές. Σε περίπτωση πρόσληψης επαρκούς ποσότητας καλίου και μαγνησίου (μπανάνα και αβοκάντο είναι μια μεγάλη αρχή) – τα συμπτώματα αυτά μπορεί να ρυθμιστούν, δηλαδή μείωση σακχάρου, καλύτερος ύπνος, ρύθμιση υπέρτασης, βελτιωμένη μιτοχονδριακή λειτουργία και αυξημένη ενέργεια.

Μπανάνες: Ένα παράδειγμα του “Είμαστε ό,τι τρώμε”!

Οι μπανάνες είναι ένα πολύ αγαπημένο τροπικό φρούτο, εύκολο σνακ, δεν χρειάζεται ψύξη και καταναλώνεται εύκολα και καθαρά λόγω της φλούδας που αφαιρείται την ώρα της κατανάλωσης. Εκτός από το κάλιο, μια σχετικά μικρή μπανάνα (περίπου 101 γραμμάρια) παρέχει καλή ποσότητα ινών, βιταμίνη B6 και βιταμίνη C, αλλά και πρωτεΐνες, χαλκό και μαγγάνιο.16

Προσέξτε όμως την πρόσληψη ζάχαρης, καθώς οι μπανάνες έχουν υψηλές ποσότητες φυσικής φρουκτόζης. Ωστόσο, επειδή η περιεκτικότητα σε κάλιο είναι ιδανική, ας δούμε ορισμένα πλεονεκτήματα μίας μικρής μπανάνας – ως επιλογής σνακ (ενώ υπάρχουν πολλές συνταγές στο διαδύκτιο):

Οι μπανάνες συμβάλλουν στην ισορροπία των επιπέδων σακχάρου, επειδή δεν αυξάνουν τον γλυκαιμικό δείκτη.
Οι άγριες μπανάνες έχουν αποδειχθεί ωφέλιμες για όσους έχουν ευαισθησία στην ινσουλίνη.
Η μπανάνα βοηθά στη διατήρηση ενός υγιούς επιπέδου αρτηριακής πίεσης.
Οι τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε κάλιο βοηθούν στη μείωση του κινδύνου νεφρολιθίασης17.
Αβοκάντο: Εντυπωσιακό διατροφικό προφίλ

Ένα μόνο αβοκάντο παρέχει πολύ εντυπωσιακά θρεπτικά συστατικά που επηρεάζουν θετικά σχεδόν κάθε μέρος του σώματός σας, αλλά κυρίως την καρδιά και τις αρτηρίες σας. Είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες, καθώς και σε βιταμίνη C, Κ και φυλλικό οξύ. Ας δούμε τις θρεπτικές ουσίες του αβοκάντο ανάλογα με τα προσλαμβανόμενα ποσά αναφοράς, ή τις Σ.Η.Π. σύμφωνα με τα δεδομένα του Nutrition18:

Ίνες – 54%
Βιταμίνη C – 33%
Βιταμίνη Κ – 53%
Μαγνήσιο – 15%
Φολάτη – 41%
Βιταμίνη Β6 – 26%
Παντοθενικό οξύ – 28%
Κάλιο – 28%

Το αβοκάντο είναι εξαιρετική προσθήκη σε σάντουιτς και σαλάτες, σε συνδυασμό με μοτσαρέλα, βασιλικό και μαύρο πιπέρι, συνοδεύουν σάλτσες, σαλάτες, φρουτοσαλάτες με παπάγια και αυγά.
Άλλα τρόφιμα που περιέχουν μαγνήσιο είναι τα χόρτα όπως το σπανάκι, το μαρούλι, τα μανιτάρια, τα σταυροειδή λαχανικά, όπως το μπρόκολο, το κουνουπίδι και τα λαχανάκια Βρυξελλών, οι σπόροι και τα καρύδια, τα λιπαρά ψάρια, όπως το σκουμπρί και ο σολομός της Αλάσκας, τα γαρύφαλλα, το σχοινόπρασο και το κόλιαντρο, φρούτα όπως η παπάγια, το καρπούζι, τα σμέουρα και οι φράουλες και το γιαούρτι.

Οι καλές πηγές καλίου περιλαμβάνουν επίσης πράσινα τεύτλα, καρότα, πεπόνι, πορτοκάλια και τα περισσότερα από τα τρόφιμα που αναφέρονται παραπάνω. Εάν παρατηρήσετε κάποιο σύμπτωμα λόγω αυξημένης πρόσληψης των τροφών αυτών μειώστε την πρόσληψη.

Κείμενο – Απόδοση: Λ.Τ.

  1. ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ
  2. LIFE STYLE